السبت، 24 نوفمبر 2007

سؤال غير برئ

الصور منقوله وعلى سبيل المثال لا الحصر


السادة الأفاضل اصحاب المعالى الوزراء ، مشاريعكم الخاصة هى اكبر المشاريع فى البلد ، الأفضل إدارياً ، الأكثر إحترافاً وتحقيقاً للربح من قبل تولى سيادتكم الوزراه ومن بعدها
فلماذا تنجح مشاريع حضراتكم وتفشل وزارات سيادتكم؟

.

هناك 25 تعليقًا:

عدى النهار يقول...

إدارة المال الخاص (بفرض إن مشاريعهم الخاصة كلها من أموالهم وليس قروض من البنوك) شىء وإدارة المال العام شىء تانى خالص.. فلسفة مختلفة بتحكم الإثنين فهل تصلح لهما نفس الشخصية بكل مكوناتها ونشأتها وأسلوب حياتها وطمحاتهاو......؟

رفقة عمر يقول...

سبحان الله سؤال فى محله فعلا
والغريبه محدش فكر يساله ليهم
يارب تكون فيه اجابه عندهم

لماضة يقول...

فاض منى شوية اكسير تفاؤل
تعالى بسرعه خدلك شويه قبل ما يخلص
مستنياك فى العياده
قصدى فى المدونة

Esmeralda يقول...

اعققد انهم بيديروا مشاريعهم من دماغهم بعيدا عن توجيهات سيادته

طـعـمـة يقول...

أنت عاوزهم يعني يقطعوا نفسهم يا محمد ؟
هيلاحقوا على المشاريع إللي فاتحة بيوتهم
ولا على الوزارة
ولا على .....
ولا بلاش

:D

عصفور المدينة يقول...

الراجل اللي كان ماسك بنك اسكندرية بعد ما خصخصوه هو نفسه اللي مسكه ونجح

دكتور حر يقول...

لا فعلا سؤال مش بريء خالص

بس هو نفس الفرق بين
صاحب الأرض والأجير


من لا يحس ان الأمر مسؤلية وملكيه فلا يلام على شيء

وكمان

اذا لم تستح فاصنع ما شئت

شكرا على الملحوظه المهمه

وضـّاح يقول...

الوزارة مبتأكلش عيش .. إلا لو مشيوا بطال .. وهم حاشا لله إيديهم بيضااااا

لازم كل واحد فيهم يشوف أكل عيشه

أمّال إيه ؟؟

Ahmed Shokeir يقول...

على إعتبار انهم شرفاء وأصحاب أيادي بيضاء

أعتقد أن السبب يكمن في القيود والروتين والقوانين الإدارية التي تحكمهم

ولكن أهود واناقض نفسي عندما اكتشف أن هناك من يعملون في نفس اجواء الروتين والقيود الإدارية وينجحون مثل عبد السلام محجوب سابقا وأحمد جويلي سابقا

غير معرف يقول...

مال الوزارة مال سايب ملوش صحاب علشان كدة المشروعات بتفشل انما لمايبقي مشروع خاص بنحافظ عليه زي عينيا ونديله الوقت ونديله موظفين الوزارة كمان

None يقول...

والحدق يفهم :)

ammola يقول...

الاول كان حضرته اللى بيخدم مشروعه
دلوقتى بأه معاليه ووزارته بيخدموا مشروعه

البنت الشلبية يقول...

لهو انت عايز المشاريع الوزرايو تنجح ومشاريعهم تخسر!!!!
على رأى المثل جحا اولى بلحم طوره
يعنى شغلهم اولى باهتمامهم لكن الوزارة دى حاجة كده باتونسليه منظرة او سلطة جنب الفلوس والمشاريع الكبيرة
وبعدين او مكانتش مشاريعهم ناجحة مكانوش مسكو الوزرات
اعملها انت كده وخلى عندك مشروع كبير وتانى يوم هتبقى وزير اى وزراة حسب مشروعك
شيفورليه= وزراة النقل
مستشفى خاص= وزراة الصحة
وانت وشطارتك بقى

cinderella يقول...

يعني لما واحد بس يخدم مشروع
ولا وزاره كامله بتخدم المشروع نفسه
ده سبب السبب التاني بئى
لما وزير مشروعه يفشل
عاوز مين اللي مشروعه ينجح

mesh2dra يقول...

والله على رأيك
ودي دعوة بقى
عشان نقولهم اعتبروا وزارات سيادتكم جزء من مشاريعكم الخاصة
اهو تزكية عن ولادهم بردو

MAKSOFA يقول...

لأنهم بيستغلوا المنصب في البزنس ، بس مابيستغلوش البزنس في المنصب

ض/خالد يقول...

جامدة يا استاذ...

زُمُرده يقول...

السلام عليكم
المثل بيقول
ما حك جلدك مثل ظفرك

بمعنى هما بيدخلوا الوزارات علشان يستفيدوا من السلطه وامكانياتهم
ويطوعوها لخدمة مشاريعهم

مهو الربح رايح ليهم
اما في الحكومه شوف انت الربح هيروح فين؟؟

خمسة فضفضة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فعلا سؤال غير برئ بالمره

سها يقول...

لانهم ماشيين حسب المثل
يا مربي في غير ولدك يا باني في غير ملكك

حائر في دنيا الله يقول...

بحسن نية
هو السيستم نفسه
بسوء نية
هو السيستم نفسه

حبة حاجات (ايمان) يقول...

هما فعلا شايفين ان الناس دى هم مثال المصريين الناجحين
طب مش شايفين ان فى ناس زيهم بالظبط هما اللى ناهبين البلد ومع ذلك هما برضه مثال الشرف والنجاح

انا نفسىى بسال نفسى

سؤال فى الجون تحياتى

no chance يقول...

اول مرة اتشرف وادخل مدونتك وعاوز اقول ان لمما طلعت السادات سئل احمد عز وقالله جبت فلوسك منين رد عليه وقاله مجهودى احنا تاعبين نفسنا لى الناس بتتعب وتلاقى هى دى الحياة من هد وجد وربنا على الظالم خليهم يمصصو دم الغلابة فى يوم قيامة هيترفعو فيه وقتها تبقى تنفعهمم فلوسهم وملياراتهم وحديدهم وعبباراتهم ومصانعهم وشركاتهم

راندا رأفت يقول...

المشكلة الحقيقية ان الوزراء عندنا في مصر مش احرار

حتى دا بيظهر من كلامهم تلاقيه قاعد يقول بفضل توجيهات سيادته
وكأنه مابيعوفش يعمل حاجة لوحدة رغم ان سيادته شخصيا مش فاهم حاجة

لكن فعلا مافيش وزير بيعمل اللي هو عايزة
كلهم ماشيين في ساقية مربوطة في الفساد اللي ماحناش عارفين مصدرة ايه بالضبط جمال ولا علاء ولا ابوهم

قلب أبيــض يقول...

سؤال
بس مين اللى هيجاوب ؟؟؟؟؟؟؟؟
يارب يكونو يعرفوا يجاوبوا